Försäljning för Icke-Säljare

Försäljning för Icke-Säljare

Britt-Marie Ahrnell och Leif Klockare Uppsala Publishing House (Liber) 2004 (1995)

”Jag vill gärna vara efterfrågad – men jag gillar inte att sälja.” Det är den motsägelsefulla formulering som många människor går och bär på. Detta är boken för alla som måste men inte vill eller gillar att sälja.

Icke-säljarna finns inom den offentliga sektorn med sina nya krav och organisationsformer. Inom tjänste- och kunskapssektorn där inhemsk och utländsk konkurrens ständigt ökar. Inom organisationer och folkrörelser för att det inte anses ”fint” att framhålla sig själv. Ja, till och med inom industri och handel finns det personer som inte riktigt anser sig ha tid eller lust att syssla med försäljning.

Men går det att lära sig att sälja? Ja, det menar författarna till denna storsäljare. Förutsatt att man gör upp med sig själv och vågar skapa sin egen stil. Inre omprövningar av känslor och värderingar är första steget. Att träna metoder och tekniker är nästa. Bokens styrka och charm ligger i kombinationen av dessa mjuka och hårda faktorer.

Boken har sålt i mer än 25 000 ex, är prisbelönt och nu utgiven i ny, reviderad upplaga.