Kunskapstjänster är ofta både svåra att beskriva och att ta betalt för. Ofta handlar det om mer ”mjuka” kunskaper där kunsskapssäljaren i samarbete med kunden bidrar med idéer, expertkunnande eller goda råd. Hur kan man sälja in denna slags kunskap utan att samtidigt bjuda bort den? Hur kan den paketeras så att kunden vill köpa den? Hur sätter man pris på den och hur motiverar man sedan priset? Och inte minst – hur gör man allt detta på ett bra sätt?
Detta är några av de frågor som Att sälja och ta betalt för kunskap tar upp. Den kan betraktas som något av en gröngölingsbok för kunskapsarbetare. Det vill säga en bok med många praktiska råd, mer Tänk så här och Gör så här än teori och hypotetiska resonemang.
Kunskapstjänster är ofta både svåra att beskriva och att ta betalt för. Ofta handlar det om mer ”mjuka” kunskaper där kunsskapssäljaren i samarbete med kunden bidrar med idéer, expertkunnande eller goda råd. Hur kan man sälja in denna slags kunskap utan att samtidigt bjuda bort den? Hur kan den paketeras så att kunden vill köpa den? Hur sätter man pris på den och hur motiverar man sedan priset? Och inte minst – hur gör man allt detta på ett bra sätt?
Detta är några av de frågor som Att sälja och ta betalt för kunskap tar upp. Den kan betraktas som något av en gröngölingsbok för kunskapsarbetare. Det vill säga en bok med många praktiska råd, mer Tänk så här och Gör så här än teori och hypotetiska resonemang.
Utsedd till Årets Säljarbok år 2002.